Hirdetés
Hirdetés
— 2024. október 4.

Feltehetően eredeti Picasso-művet talált egy ócskás egy pincében – csak nem tudott róla

A festményre Luigi Lo Rosso, egy ócskavas-kereskedő talált rá 1962-ben, Capri szigetén. A kép utána évtizedekig egy olcsó keretben lógott nappalija falán, annak dacára, hogy felesége szörnyűnek találta.

Olasz szakértők szerint az a festmény, amelyet egy ócskavas-kereskedő talált több mint 60 éve Caprin egy pincében, Pablo Picasso eredeti alkotása. Miután Luigi Lo Rosso 1962-ben belebotlott a feltekert festménybe, Pompeji otthonába vitte, szerény keretet vett köré, és kitette a nappaliban, pedig feleségének egyáltalán nem nyerte el a tetszését.

Családi felvétel Andrea Lo Rosso jóvoltából. Fotó: Supplied

A portré feltehetően Dora Maar, Picasso szeretőjének és múzsájának egyik egyedi ábrázolása; a képen a bal felső sarokban a művész jellegzetes aláírása látható. Lo Rosso azonban nem ismerte Picassót.

Később, amikor fia, Andrea elkezdett érdeklődni a festmény iránt egy művészettörténeti lexikon tanulmányozása után, felmerült bennük a gyanú, hogy esetleg a híres művész munkája.

A család végül szakértők tanácsát kérte, köztük Maurizio Seraciniét, a neves művészeti nyomozóét. Évekig tartó vizsgálat után Cinzia Altieri, grafológus, az Arcadia Alapítvány tagja megerősítette, hogy a festményen látható aláírás, amely ma 6 millió eurót ér, Picassóé.

„A festmény minden egyéb vizsgálata után megbíztak az aláírás tanulmányozásával” – mondta Altieri a Guardiannek. „Hónapokig dolgoztam rajta, és kétség kívül megállapítható, hogy az aláírás eredeti.”

Picasso gyakori látogató volt Capri szigetén, és a festmény, amely feltűnően hasonlít a Buste de femme (Dora Maar) című művéhez, valószínűleg 1930 és 1936 között készült.

Lo Rosso azóta meghalt, de fia, Andrea, aki most 60 éves, tovább folytatta a kutatást, hogy felfedje a festményt alkotó művész kilétét.

„Apám Capriról származott, és hulladékot gyűjtött, amit aztán aprópénzért adott tovább” – mondta. „Még a születésem előtt találta a festményt, de fogalma sem volt arról, ki az a Picasso. Nem volt művelt ember. Amikor az enciklopédiában Picasso műveiről olvastam, felnéztem a festményre, és összehasonlítottam az aláírásokat. Onnantól kezdve folyamatosan mondogattam apámnak, hogy nagyon hasonlóak, de ő nem értette. Én pedig azóta is ezen töprengtem.”

Andrea Lo Rosso elmondta, hogy a család korábban azt is fontolóra vette, hogy megszabadul a festménytől. „Anyám nem akarta megtartani – mindig azt mondta, hogy borzalmas.”

Többször megkereste a málagai Picasso Alapítványt, de elmondása szerint nem érdeklődtek a festmény hitelességének vizsgálata iránt, mert hamisnak tartották azt. Most is az alapítványnak van végső szava a festmény hitelességét illetően, amely jelenleg egy milánói trezorban van elhelyezve.

Picasso, aki 1973-ban halt meg, több mint 14 000 művet készített – az alapítvány naponta több száz üzenetet kap olyan emberektől, akik azt állítják, hogy egy eredeti művet birtokolnak.

Luca Marcante, az Arcadia Alapítvány elnöke úgy véli, hogy a mű több változatban létezik. „Mindegyik eredeti lehet” – nyilatkozta az Il Giorno újságírójának. „Valószínű, hogy Picasso különböző időpontokban festette őket. Egy biztos: a Capriban talált festmény hiteles, és most egy milánói trezorban őrzik.”

A szóban forgó mű.
Fotó: Utente/Supplied

Marcante most mutatja be a bizonyítékokat a Picasso Alapítványnak. „Kíváncsian várom, mi lesz az eredmény” – mondta Andrea Lo Rosso. „Mi egy átlagos család vagyunk, és a célunk elsősorban az igazság felderítése. Nem érdekel minket, hogy pénzt keressünk vele.”