Hirdetés
Hirdetés
— 2024. április 25.

Fénytörés – A mű heti ajánlója

„A felejtés korunk mindennél gyorsabban terjedő járványa” – fogalmaz kiállításának kurátori szövegében a Resident Art, s valóban érdemes ezt észben tartani. Emellett múltszázadi papírmunkák, egy énekes-író-újságíró-művész, s a Bercsényi kollégium szerepel e heti ajánlónk homlokterében.

Kisterem /// Anna Mark: Üresség és kiegyenlítődés

A Párizsban élő művész 1980-as, 1990-es években készült papíralapú munkáit mutatja be a kiállítás. „Monokróm, fehér reliefjei mellett a Anna Mark életművének nagy részét gouache-sorozatai teszik ki, melyekben egy-egy színharmónia, árnyalat, és kompozíció lehetőségeit tárta fel. A festmények motívumait Mark szitanyomatokon és akvatintákon keresztül is feldolgozta, utóbbiakból szintén látható egy kisebb válogatás.” Kurátor: Árvai Mária.

Anna Mark: G 1632, 1989 (detail)

2024. május 17-ig.


Resident Art /// Stark Attila: SHIFTING BASELINE

„Stark Attila vizuális világának szereplői erőteljesen beépültek a kétezres évek kortárs vizuális emlékezetébe, figurái ismerős alakokként köszönnek vissza a vásznakról. Tavalyi kiállításának képei azonban elmozdultak egy kevésbé trendi, de annál érdekesebb, ironikus-bukolikus festészet felé, ahol a természeti környezet és az ember ambivalens kapcsolata egy újfajta festőiséggel párosult. Jelen kiállítás képein – e kettő szintéziseként – visszatérnek Stark jól ismert lényei, akik olykor a Plants from Here világában, máskor a barokk festmények aktualizált kulisszái előtt jelennek meg. Sőt, a figurák néha a festészettörténet protagonistáinak bőrébe bújnak, amit persze csak akkor tudunk kellően értékelni, ha mind az eredetit, mind a Stark-féle világot ismerjük.”

Fotó: Asszonyi Eszter

2024. május 25-ig.


Start Galéria /// Legát Tibor: Ott fenn a kék, a kék terepszín…

Legát Tibor, aki eddig elsősorban a kultúra és a közösségi közlekedés iránt érdeklődő író-újságíróként, és nem utolsó sorban énekes-dalszövegíróként volt ismert, ezúttal az autodidakta művészek galériájában, a Startban áll a nagyközönség elé professzionális alkotókat idéző figura- vonal- és színhasználatról tanúskodó műveivel.

Legát Tibor: Ábrahám és Izsák

2024. május 8-ig.


Móricz Zsigmond körtér /// Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024

A kiállítást a 1111 Galéria a BME Építész Szakkollégiumával együttműködve egy Móricz Zsigmond körtéri üres üzlethelyiségben mutatja be, a Bercsényi 28-30 Fesztivál részeként, mely eseménysorozat a rendszerváltás előtti fővárosi underground egyik legfontosabb kulturális intézményéről és találkozóhelyéről, a Műszaki Egyetem Építészmérnöki karának kollégiumáról emlékezik meg. 1963 őszén itt adták ki először a Bercsényi 28-30 című kollégiumi lapnak induló újságot, amely a hatvanas évek második felétől kezdett el az egyetemi életen túlmutató témákkal is foglalkozni. A fesztivál nem csupán a Bercsényi utcai kollégiumról szól, hanem annak a szocializmusban betöltött szerepéről is: itt működött a Bercsényi Klub is, ahol kiállítási lehetőséget biztosítottak azok számára, akik a hivatalos kiállítóhelyeken nem jelenhettek meg. Ebben a térben zajlott le Hajas Tibor két kultikus performansza, de itt lépett fel rendszeresen az Illés együttes, a Syrius a Kex vagy később az Európa Kiadó, Másik János, a Balaton, a Bizottság.

Vető János karrierje az 1960-as évek végétől kíséri a Bercsényi Klub történetét, így a kiállításon bemutatott fotói és Hajas Tibor Virrasztás és Hajas Zürich című performanszairól készült videója alkalmasak a hely és kor megelevenítésére, az államszocializmus tűrt és tiltott kategóriájának határán egyensúlyozó alkotók művészeti stratégiájának bemutatására.”

Bercsényi kollégium, 1964. Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

2024. május 17-ig.


Három Hét Galéria /// Jederán György: Fényérzékenység

Jederán, egykori Maurer-tanítványként, élete végéig igazi kísérletező és perfekcionista volt.
„Lehet, hogy sokak szemében úgy tűnhet, megrekedt a fotogram műfajában, de másról van szó. A fény és a fényérzékeny anyag viszonyát vizsgálva a fotográfia lényegéhez lehet közel kerülni, így György esetében inkább arról van szó, hogy már fiatal alkotóéveiben rátalált arra a lényegi kérdéskörre, amely végigkísérte eddigi művészi alkotópályáját, s újabb és újabb mélységekbe tudott eljutni. (…) S az is jól megfigyelhető, hogy azoknál az alkotóknál, akik elmerültek a fotogram világában, művészeti alkotópályájuk során nem szabadultak tőle.”

2024. május 24-ig.

Elhunyt Françoise Gilot

— 3 perc olvasás