A májusi hazai aukciók várható sztártételei
A hazai piac tavaly felállított 460 millió forintos rekordja egyelőre ugyan nem forog veszélyben, de jó néhány tétel esélyes arra, hogy leütési ára elérje vagy akár meg is haladja a százmillió forintot. Alkotóik neve nem okoz meglepetést, hiszen azoknak a művészeknek a köre, akiknek művei ilyen árakat érnek el, nagyon szűk, a most kalapács alá kerülő festményeik viszont többnyire az újdonság erejével hatnak. Van közöttük olyan is, ami nemcsak aukción, de még kiállításon sem szerepelt korábban, azaz most először hozzáférhető a nagyközönség számára.
Kezdjük is ismertetőnket egy ilyen munkával: Rippl-Rónai József 1905-ös Enteriőrje közvetlenül a művész műterméből került egy ismert vajdasági ügyvéd és műgyűjtő, Engelmann Zsigmond tulajdonába, majd maradt egészen mostanáig családjának birtokában. A nagy méretű olajkép Rippl-Rónai kaposvári otthonában készült, melynek nemcsak berendezése – így a zöld kárpitos biedermeier fotelok, a szekreter és a komód –, de szereplőinek többsége, így hitvese, Lazarine, Piacsek bácsi és még Flox kutyája is ismert más enteriőr képeiről. Ugyanakkor a képnek korának ünnepelt színésznője, Márkus Emília személyében „vendégszereplője” is van; őt kaposvári fellépése alkalmából hívta meg otthonába a festő. Rippl-Rónai tartós keresettségnek örvend a piacon, legutóbb tavaly ért el új életműrekordot 280 millió forinttal, amivel Csontváry után jelenleg a második legdrágább magyar festő. Most akár ez az életműrekord is megdőlhet, hiszen a Virág Judit Galéria május 31-i árverésén 120 millió forintról indított alkotás becsértékét az aukciósház 200-300 millió forintban adta meg.
Vaszary János: Dunakorzó Budapesten című festménye a hazai közönség számára eddig ugyancsak ismeretlen volt, hiszen egyetlen kiállítási szereplésére három évvel megalkotása után, 1929-ben egy nagyszabású nürnbergi magyar kiállításon került sor. Vaszary életművének legnépszerűbb alkotásai közé tartoznak a pesti Dunakorzót ábrázoló, azonos témájú, de eltérő perspektívájú és képkivágatú festmények, melyeknek nyitódarabja a fentebb említett árverésen kalapács alá kerülő, a művész 20-as évek közepén bekövetkezett stílusváltását látványosan demonstráló festmény. A licit viszonylag alacsonyan, 65 millió forintnál kezdődik, de a 120-180 milliós becsérték jelzi, hogy itt is születhet új életműrekord. A művész Rippl-Rónaihoz hasonlóan tavaly érte el eddigi legmagasabb árát 160 millió forinttal, míg a Dunakorzót megörökítő képei közül egy 1934 körüli változat tartja a jelenlegi rekordot 140 millió forinttal.
Nagyon hasonló Kádár Béla: Fiatalok című alkotásának eddigi sorsa is: ez is mindössze egy külföldi, egészen pontosan New York-i kiállításon került közönség elé, ahová a művész személyesen vitte ki 1928-ban, s ettől kezdve egészen mostanáig ugyanabban az amerikai magángyűjteményben őrizték. A festmény 1927-ben született, akkor, amikor a művész népmeséket idéző formavilágát fokozatosan felváltotta egy, a Bauhaus, a kubizmus és a konstruktivizmus által ihletett stílus. A Fiatalok a Virág Judit Galéria említett árverésén 38 millió forintról indul és a várakozás szerint 60-90 millió forint közötti árat érhet el.
De térjünk vissza Vaszaryhoz: számos további műve is kalapács alá kerül májusban, melyek közül egyet még feltétlenül ki kell emelnünk: a Parkban 1933 körül készült és a Kieselbach Galéria május 24-i árverésén lehet rá licitálni. Itt is egy népszerű sorozat egyik kiemelkedő darabjáról van szó, amely mindeddig egy neves pesti orvoscsalád generációkon átívelő gyűjteményét gazdagította, s most először kerül a műkereskedelembe. A légies könnyedséget, a rafinált eleganciát és a virtuóz festői technikát ötvöző kompozíciót megkérdőjelezhetetlen kvalitása és idilli témája igazi, megunhatatlan „otthon-képpé” avatja. A licit erre a Vaszary-műre is 65 millió forinton kezdődik, ám a becsérték itt alacsonyabb, 80-130 millió forint.
Márffy Ödön tavaly állított fel nagyságrendi ugrást jelentő életműrekordot 170 millió forinttal. Ezt az összeget egy női aktjáért fizették, most viszont egy tájképének ára közelítheti meg ezt az összeget, a Kieselbach Galéria említett árverésén ugyanis 75 millió forintról indítva, 120-160 milliós taksával kerül kalapács alá 1910 körüli, Zebegény, „Lelátás a műteremből” című, Táj kéménnyel, Zebegényi téglagyár címen is ismert festménye, ami a Dunakanyar idilli táji környezetét ötvözi az ipari épület geometrikus formáival. Egy magángyűjtő ritkán emelhet kollekciójába olyan művet, mely korábban neves közgyűjtemény darabja volt, ám ezúttal ez a helyzet: a festményt 1970-ben a pécsi Janus Pannonius Múzeum vásárolta meg, majd innen csere révén került közel három évtizeddel később egy budapesti magángyűjteménybe.
Jelentős külföldi magángyűjteményből került haza s mutatkozik be a Kieselbach Galéria árverésén Aba-Novák Vilmos Róma melletti kisváros (Subiaco) című, 1930-ban készült, méreteiben is kiemelkedő alkotása, az egész életmű egyik legismertebb és legtöbbször reprodukált darabja. A mű korábban hazai és német magángyűjtemények része volt és előéletének talán legfényesebb fejezete az 1930-as Velencei Biennálén való szereplése volt, ahol a magyar pavilonban fő helyen mutatták be. A festmény most 55 millió forintról indítva keres új tulajdonost, a becsérték 65-95 millió forint.
Legfontosabb kortárs művészeinktől is életművi jelentőségű alkotásokra lehet licitálni májusban. Keserü Ilona Mind 2 című olajképe, mely a Virág Judit Galéria június 1-i kortárs árverésén kerül kalapács alá, egy 1980-86 között készült sorozat darabja, a művész színvizsgálatainak egyik jól ismert, először az 1984-es Országos Képzőművészeti Kiállításon, majd később is többször bemutatott és reprodukált darabja. 24 millió forintos kezdőáron kerül kalapács alá, s 40-50 milliós becsértéke azt sejteti, hogy megközelítheti a művész életműrekordját.
Ugyancsak egy sorozathoz, méghozzá az Overlappings-hez tartozik Maurer Dóra 20 évvel ezelőtt készült Overlappings 9 című munkája. Ez a sorozat 1999 körül a gömbre feszített mezők csúsztatásával indult, s mint az árverés katalógusa Fehér Dávid tanulmányát idézve megjegyzi, ezeknek a műveknek a legfőbb tárgya már nem a sík, hanem a szín. A színmezőket a művész itt már nemcsak színes kontúrral jelöli, mint korábbi képein, hanem teljesen kitölti őket színekkel. Maurer munkája, amit borítóképünkön mutatunk be, 15 millió forintos áron kezd, becsértéke pedig 30-40 millió forint.
Az árveréseken természetesen nemcsak a festménygyűjtők gyarapíthatják kollekciójukat, a választék a műtárgyak szinte valamennyi kategóriájában széles. Inkább csak jelzésszerűen bemutatjuk ezért az ékszerválaszték sztárdarabját, azt a 10 karátos briliánst is, amelyet nagysága mellett szív alakú csiszolása is különlegessé tesz. A briliáns függelék a BÁV művészeti aukciójának első napján, május 16-án kerül kalapács alá. A 32 milllió forintos kikiáltási ár alapján könnyen elképzelhető, hogy ezen az estén megdől a magyar aukciós ékszerpiac 43 millió forintos abszolút csúcsára.
Frissítés, május 18.
A fenti képen bemutatott briliáns függelék a hazai aukciós ékszerpiac eddigi rekordját jelentősen túlszárnyalva 46 millió, jutalékkal együtt 57,5 millió forintért kelt el.
A műtárgyak reprodukcióit az azokat árverező aukciósházak jóvoltából közöljük.
Borítókép: Maurer Dóra: Overlappings 9, 2002, akril, vászon fán, 70 x 150 cm