
A Wehrmacht tisztje vitte el, diplomáciai úton került vissza Pompeibe egy erotikus mozaik
Egy ősi mozaik, amelyet feltehetően egy náci tiszt tulajdonított el a második világháború idején, évtizedekkel az eset után került vissza eredeti helyére, Olaszországba.
A mozaik egy hálószobai jelenetet ábrázol, és valószínűleg a Vezúv környékéről származik, amely 79-ben tört ki, hamuval borítva Pompeit. A mozaikon egy szinte meztelen nő látható, aki egy fekvő férfi felé nyúl.

által szervezett diplomáciai küldeményként szállították haza Németországból.
Fotó: Eliano Imperato / Anadolu via AFP
A Pompeii Régészeti Park szerint a mozaikot a második világháború alatt a Wehrmacht, a náci fegyveres erők egyik kapitánya vitte el. A park szerint ez a kapitány „a második világháború alatt az olaszországi katonai ellátási láncért volt felelős”, és a műalkotást később „ajándékba adta” egy német állampolgárnak.
A park közleménye alapján nem volt egyértelmű, hogy a kapitány hogyan jutott hozzá a mozaikhoz, amely eredetileg egy domus vagy villa padlóján lehetett. A park közleményéből az sem derült ki, hogy a kapitány hol találkozott a műalkotással.
A park közlése szerint a mozaikot még 2023. szeptember 16-án hivatalosan visszaszállították Olaszországba a stuttgarti olasz konzulátus segítségével. Most, közel két évvel később, tették közszemlére: Pompeiben láthatja a közönség a finoman megmunkált alkotást.
Gabriel Zuchtriegel, a pompeii régészeti park igazgatója nyilatkozatában elmondta:
„Minden visszakerült, kifosztott műtárgy egy gyógyuló seb, ezért hálánkat fejezzük ki a közreműködők munkájáért. A seb nem annyira a műtárgy anyagi értékében rejlik, hanem történelmi értékében, amely az antikvitások illegális kereskedelme miatt súlyosan csorbult.”
„Nem ismerjük a lelet pontos eredetét, és valószínűleg soha nem is fogjuk megtudni; további vizsgálatokat és régészeti elemzéseket fogunk végezni, hogy megbizonyosodjunk a hitelességéről, és a lehető legnagyobb mértékben rekonstruáljuk a történetét” – folytatta Zuhctriegel. „A tanulmányozás, a tudás és a közönség öröme ezen örökség iránt olyan lótuszvirágok, amelyek a közösségtől régészeti leleteket ellopó emberek kapzsiságából és önzéséből fakadó lopások sarából nőnek” – hozott érzékletes párhuzamként egy buddhista allegóriát az olasz szakember.
Forrás: Artnews
Borítókép: Foó: Eliano Imperato / Anadolu via AFP